Workshops

Insightful deelt heel graag kennis, ervaring en inzichten door het geven van trainingen. Onze trainers hebben ervaring in opleidingen voor diverse doelgroepen en sectoren waaronder de voedingssector, onderwijs, non-profit, KMO’s en overheid.

Alle trainingen zijn interactief en afgestemd op de cursisten.

Insightful wil het verschil maken door haar cursussen steeds af te stemmen op elke klant enerzijds en door het gebruik van innovatieve leertechnieken anderzijds.

Alle trainingen worden zowel in het Nederlands als in het Engels aangeboden.

Standaard aanbod

 

De geagendeerde trainingen in open aanbod vind je hier:

Dummy
Lean Management - 2 dagen

In deze training leer je wat de term “LEAN Management” nu eigenlijk omvat. Je leert over het ontstaan van LEAN, je krijgt inzicht in de kracht van LEAN management en je begrijpt de effecten die ermee beoogd worden. Bovendien maak je de link naar de praktijk, naar jouw organisatie, je team en jezelf! Je leert een actieplan opmaken om de implementatie van de tools daadwerkelijk uit te voeren.

Inhoudelijk is deze 2-daagse training opgebouwd rond volgende hoofdstukken: De fundamenten van Lean Management, enkele verbetertools en de relatie met change management.

Projectmanagement - 2 dagen

Hoe pak je een project best aan?

Tijdens deze 2-daagse opleiding doorloop je een project van het begin tot einde: projectinitiatie, project charter, stakeholder analyse, het opmaken van een planning, het inschatten en beheersen van risico’s, het opvolgen en leiden van een team en het afsluiten en evalueren van een project. Deze training is heel praktisch ingericht, en toch krijg je ook inzichten mee in bestaande methodologiën: waterval-methode en scrum.

Bovendien krijg je tools, templates en tips, waar je meteen mee aan de slag kan in jouw projecten.

Quality Management - 3 dagen

In deze cursus krijg je een overzicht van de evolutie van het begrip kwaliteit door de jaren heen. Je leert een groot aantal kwaliteitsinstrumenten kennen. We bekijken samen hoe het begrip kwaliteit zich manifesteert in jouw organisatie en hoe je een meer kwalitatieve dienstverlening kan leveren.

Onderwerpen die aan bod komen zijn klantvriendelijkheid, Kritieke prestatie indicatoren, belanghebbendenanalyse, proces-en projectmanagement, actieplanwerking, en dergelijke meer.

Na deze opleiding heb je een persoonlijk én business actieplan om het geleerde meteen in de praktijk toe te passen en bijgevolg een nóg betere service te bieden aan jouw klanten!

Business Process Management - 2 dagen

Er gebeurt heel veel tegelijkertijd in jouw organisatie. Je wil graag inzicht krijgen in je bedrijfsprocessen, maar je hebt geen idee hoe hieraan te beginnen. In deze 2-daagse opleiding procesmanagement krijg je handvaten om jouw organisatieprocessen zichtbaar te maken. Je leert processen beschrijven en processchema’s visualiseren. Zo krijg je een goed inzicht in de processen die prioritair jouw aandacht verdienen en waarmee je jouw klanten en medewerkers nog beter kan ondersteunen.

Door het opstellen van een professioneel procesverbeterplan breng je het geleerde meteen in de praktijk. Na afloop van deze opleiding ben je in staat je bedrijfsprocessen naar een hoger niveau te brengen. Een goede aanzet tot efficiënter werken!

Het Common Assessment Framework (CAF) - 2 dagen

Het CAF is een gemakkelijk te gebruiken, gratis instrument om organisaties in de openbare sector  te helpen bij het gebruik van kwaliteitsbeheertechnieken om hun prestaties te verbeteren.

In deze cursus leer je hoe het CAF-model er uitziet, hoe het is opgebouwd en hoe je het kan gebruiken.

Je krijgt alle nodige instrumenten om een zelfevaluatie volgens het CAF-model uit te voeren, evenals een stappenplan voor de implementatie zodat je direct na deze training aan de slag kan!

Mailetiquette - 0,5 dag

Deze training bestaat uit 2 delen en kan modulair aangeboden worden.

Deel 1 gaat over het opstellen van een mail en de do’s en dont’s bij mailverkeer. Het belang van concreet en positief woordgebruik in mails komt aan bod, evenals het opbouwen van een goede mailstructuur (tempo, structuur en inhoud). In deel 2 bekijken we de ondersteunende software (MS Outlook of Google Mail) die je gebruikt voor het beheren van je mails. Je leert de “look en feel” aanpassen van het programma en van je mails (standaardmails, handtekening,…). Daarnaast krijg je hulpmiddelen om je inbox beter te organiseren.

 

Workshop op maat

Maatopleidingen hebben als leidraad één van de topics die in het standaard aanbod (zie hierboven) zijn terug te vinden, en worden 100% afgestemd op de context van de klant.

Dit betekent ook dat onderwerpen gemixt kunnen worden of dat nieuwe topics kunnen worden toegevoegd. Timing en groepsgrootte zijn bespreekbaar.

Concrete stappen bij het ontwerpen van een maatopleiding:

  1. Je contacteert Insightful.
  2. Insightful organiseert met jou een intakegesprek via mail, telefonisch of bij u ter plaatse en doet een eerste voorstel.
  3. Dit voorstel wordt in overleg gefinaliseerd op basis van duidelijke afspraken.

Enkele voorbeelden van maatopleidingen:

  • Business Process Management in combinatie met MS Visio voor Verhofsté NV
  • Intro to Quality Management voor het security team van de European Council
  • Klantvriendelijkheid voor ABC Sociale Huisvestingsmaatschappij

Meer informatie

Wens je meer informatie over een opleiding, laat het even weten via dit formulier
Je krijgt binnen de werkdag een antwoord. 

Telefoon

+32 (0) 476 06 11 05

Socials