Wat zijn missie, visie en waarden en waarom zijn ze belangrijk?
Een missie is de kernboodschap van een organisatie. Het beschrijft kort en krachtig de reden van bestaan en geeft een duidelijk beeld van wat een organisatie doet en waarom. De missie genereert een gevoel van betekenis bij alle medewerkers. Wanneer jouw medewerkers weten wat de missie is en hoe deze wordt nagestreefd, zijn ze beter in staat om bij te dragen aan het succes van het bedrijf.
De visie beschrijft een duidelijk beeld van waar de organisatie naartoe wil evolueren en hoe het er zal uitzien als het er is. Een visie is een inspirerend doel dat je medewerkers motiveert en betrekt bij het succes van de organisatie. Maar dat niet alleen, de visie fungeert eveneens als een leidraad voor de beslissingen en acties die worden ondernomen.
Waarden zijn de overtuigingen en principes die de cultuur van een organisatie vormen. Het zijn de fundamentele overtuigingen over wat belangrijk is en hoe mensen behandeld moeten worden. Waarden bepalen hoe medewerkers zich gedragen en hoe ze met elkaar en met klanten omgaan. Een duidelijke set van waarden helpt om een consistente en positieve bedrijfscultuur te creëren en zorgt ervoor dat alle medewerkers op één lijn zitten. Duidelijke waarden faciliteren het communicatieproces en helpen zelfs bij het rekruteren van nieuwe medewerkers, namelijk deze met de juiste attitude om te passen bij jouw bedrijfscultuur.
De voordelen van het expliciet formuleren en communiceren van missie, visie en waarden
Missie, visie en waarden vormen het kader voor jouw bedrijf waarbinnen doelstellingen, projecten en processen gerealiseerd worden. De voordelen van het duidelijk expliciteren en communiceren van dit kader zijn :
- Focus en richting van de organisatie is duidelijk voor iedereen die er werkt.
- Dit zorgt voor een gevoel van betrokkenheid bij de medewerkers en laat iedereen bijdragen tot het succesvol realiseren van de doelstellingen.
- Jouw bedrijf onderscheidt zich duidelijk van andere organisaties door haar unieke eigenschappen te benadrukken. Dit kan leiden tot een betere positionering in de markt en een grotere aantrekkingskracht op klanten en medewerkers.
- Ze dienen als leidraad bij het nemen van beslissingen. Wanneer er beslissingen moeten worden genomen, kan er worden gekeken naar de missie, visie en waarden van de organisatie om te bepalen of deze beslissingen in lijn zijn met de doelstellingen en waarden van de organisatie. Dit zorgt voor een consistente aanpak!
Ondersteuning op maat met Insightful
Insightful begeleidt je bij de formulering van missie, visie en waarden in 2 korte en krachtige workshops. Maak hier gratis een afspraak om te bekijken of dit iets voor jouw bedrijf is.